Skip to content

Wij krijgen van patiënten regelmatig vragen over hoe het precies zit met bestellen op onze website. Hieronder vindt u een aantal antwoorden op vragen die wij vaker krijgen.

  • Zoek het artikel dat u wilt bestellen.
  • Kies het gewenste aantal.
  • Klik op ‘IN WINKELMAND’.
  • Als u nog meer producten nodig heeft winkelt u verder door een ander product te kiezen.
  • Klaar met uw bestelling? Ga dan naar het overzicht van het winkelmandje door te klikken op ‘WINKELMAND BEKIJKEN’.
  • U kunt hier zo nodig de aantallen nog aanpassen. Klik na eventuele wijzigingen op ‘WINKELMAND BIJWERKEN’.
  • U kunt nu eventueel ook nog artikelen toevoegen.
  • Is alles naar wens dan klikt u op ‘DOORGAAN NAAR AFREKENEN’.
  • Log in op uw account of, als u er nog geen heeft, vul dan uw gegevens in.
  • Wanneer u een account met een wachtwoord aanmaakt kunt u eenvoudig herhaalbestellingen doen.
  • Als u kiest voor doorgaan zonder registreren Klik dan op ‘BESTELLING PLAATSEN’.
  • Wanneer u verzekerd bent, worden de meeste hulpmiddelen vergoed. De 2e Stemwinkel regelt de betaling dan direct met uw zorgverzekeraar.
  • Als het product niet wordt vergoed kunt u betalen met iDEAL. Bent u niet verzekerd, neem dan contact op met De 2e Stemwinkel.
  • Klik op ‘BESTELLING BETALEN’ om uw bestelling af te ronden.
  • U ontvangt een e-mail ter bevestiging van uw bestelling.

Ja, als u verzekerd bent in Nederland, zitten de tracheostoma-hulpmiddelen in de basisverzekering. Er zijn wel een aantal producten die een voorschrift van een arts nodig hebben, zoals de electrolarynx en een spraakversterker.

Nee, u hoeft deze producten niet zelf te betalen. We voegen deze pakbon aan iedere bestelling toe, zodat u kunt zien wat voor ieder product het bedrag is dat we gaan declareren bij de zorgverzekeraar.

Als u een bepaald product niet ziet in het overzicht van alle producten, kunt u gebruik maken van de zoekfunctie bovenaan de website. Links naast het vergrootglas vindt u een veld waarin u uw zoekopdracht kunt typen.

U kunt ook kijken in uw eigen bestelhistorie, mocht u het product al eerder besteld hebben.

Kunt u een bepaald product niet vinden? Wanneer u een bestelling plaatst, is er bij het vakje ‘Opmerkingen’ ruimte om aan te geven waar u specifiek naar op zoek bent.

U kunt ook zelf telefonisch of per mail contact met ons opnemen. Onze contactgegevens vindt u op onze contactpagina.

Wij versturen bestellingen via PostNL. Zodra wij een Post NL-sticker hebben uitgedraaid, kunt u het pakket volgen met de Track & Trace-code. U ontvangt hierover een mail van PostNL. De pakketten zijn ook via de app van PostNL te volgen.

Als u uw bestelling nog niet heeft ontvangen, kunt u het beste als eerste bij PostNL de status opvragen. Gebruik hiervoor de Track & Trace-code die u via de mail ontvangen heeft.

Let op: Sinds juli 2022 laat PostNL geen briefjes meer achter in de brievenbus als u niet thuis was op het moment van bezorging. Het kan ook bij een van uw buren zijn afgegeven.

Met de Track & Trace-code kunt u zien waar uw pakket zich bevindt en of het pakket nogmaals wordt aangeboden, of dat het naar een afhaalpunt wordt gebracht. U kunt de bezorgstatus ook bekijken in de app van PostNL.

Neem contact met ons op als bovenstaande geen resultaat oplevert.

Bestelde producten kunnen binnen 14 dagen retour gestuurd worden, mits in ongeopende staat en goede conditie. Zie hiervoor ook onze algemene voorwaarden.

Producten

Het behandelcentrum is het beste op de hoogte van uw medische situatie. Zij zijn dan ook leidend in welke producten u gebruikt en wat wel en niet mag.

Als klant van De 2e Stemwinkel krijgt u ons advies en ondersteuning. Wij staan hiervoor in nauw contact met uw behandelcentrum.

U kunt gewoon bij de 2e Stemwinkel blijven bestellen als u ervoor kiest om Atos of MDS op huisbezoek bij u te laten komen. Ook voor deze leveranciers is het advies en beleid van het behandelcentrum leidend.

Hieronder vindt u de meest voorkomende vragen bij producten voor een tracheostoma. Raadpleeg bij twijfel altijd uw behandelaar.

• Het Plakprotocol volgen: de huid goed schoonmaken, een huidbeschermer gebruiken en pleister eerst goed laten hechten voordat u gaat praten.
• Een beter plakkende of een grotere pleister gebruiken: neem hiervoor contact met ons op.
• Een huidbeschermer gebruiken, dit geeft meer hechting aan de pleister.
• Is de huid goed, dan kan Skin tac Wipe extra hechting bieden, of siliconenlijm. Dit in overleg met uw behandelcentrum. Het kan ook alleen gebruikt worden op de plek waar de pleister meestal loslaat.
• Een beugel voor de pleister, dit in overleg met uw behandelcentrum.

• Er zijn specifieke pleisters voor een diepliggend stoma
• Er is ook een opvulproduct dat het stoma meer gelijkmatig maakt: een Foam ring. Dit ook in overleg met uw behandelcentrum.

Na de operatie is het slijmvlies vaak geïrriteerd omdat de ademweg anders is. De irritatie geeft meer slijmproductie. Het lichaam moet daaraan wennen. In de herfst en winter hebben veel gelaryngectomeerden ook last van meer slijmproductie. In de zomer is dit meestal minder. Veel slijmproductie vraagt wel extra energie en tijd om het stoma schoon te houden.
Wat kan helpen is om te druppelen met fysiologisch zout, stomen met kamille en bij taai slijm slijmverdunners gebruiken.

Met een larkel (zwemcanule) kunt u weer zwemmen. Dit leert u onder begeleiding van ervaren larkelinstructeurs van de Patiëntenvereniging HOOFD-HALS (PVHH) in een zwembad. Kijk op de website van de PVHH.

De zuurstof moet toegediend worden op het halsstoma en niet via de neus of op de mond. Dat laatste heeft immers geen zin, want de ademhaling verloopt uitsluitend via het tracheostoma. Neem contact met ons op voor hulpmiddelen om zuurstof aan te sluiten op uw tracheostoma.
Er is een speciale tracheostoma-app:  www.tracheostoma.nl

Er zijn een aantal zaken waar u aan moet denken en die u ook mee moet nemen, zoals een reserve- stemprothese en contactgegevens waar u terecht kunt om een stemprothese te wisselen. U leest meer in de vakantiecolumn.

• Als u geen pleister verdraagt, is het van belang dat uw huid rust krijgt. Er zijn alternatieven voor een pleister, zoals een tube met een bandje of met een clip.
• Tracheofix: dit filtert, verwarmt en bevochtigt de adem.
• Een Tergal bef of Buchanan. Deze bestaat uit meerdere lagen en filtert, verwarmt en bevochtigt de adem eveneens.
• Een nachtpleister die bestaat uit hydrogel dat de huid verkoelt.
• Tot slot wordt er vaak tijdens bestraling geen pleister gebruikt maar een tube, foam, of bef. De foam en bef kunnen gemakkelijk verwijderd worden voor de radiotherapie.

• Dunne sjaaltjes met een beschermingslaagje
• Medische beschermingsbeffen met meerdere lagen voor bevochtiging, filtering en verwarming. (Tergal en buchanan)
• Tracheofix: foam met een plakstrip

Belangrijk is het protocol te volgen om de stemprothese schoon te maken met de juiste Brush. Een Flush kan de levensduur van de stemprothese verlengen. Ook een middel tegen schimmelvorming kan helpen. Reflux kan de stemprothese beschadigen.

Protocol reiniging Provox-stemprothese
Protocol reiniging Blom Singer-stemprothese

Klachtenformulier

Mocht u onverhoopt klachten hebben over de geleverde materialen of over de bestelprocedure dan kunt u ons klachtenformulier invullen.

Back To Top